E10
Zoals jullie weten is er wat veranderd aan de pomp, geen euro 95 meer maar E10. Al ongerust?
Er zijn een paar zaken wat je moet weten. Mits je er voldoende rekening mee houd, kun je gewoon blijven rijden in de toekomst, ook jou oude(re) motorfiets.
Onze grootste klanten groep rijdt met carburateurs. Deze tekst heeft dus vooral op die motoren betrekking. Deze uitleg is een verhaal op hoofdlijnen, om een paar belangrijke punten kenbaar te maken, zonder daarbij de illusie te hebben, ALLE facetten te bespreken/uit te leggen. Vooral is het ONZE mening, wat je er mee doet is je eigen keuze natuurlijk
Allereerst: Alcohol toevoegingen in brandstof, hebben effect op het % benzine wat er in een liter brandstof zit, dat is logisch, immers meer % alcohol in een liter is minder % benzine in die zelfde liter.
Welk effect heeft dat in het gebruik?: Nou de sproeier bezetting en naald vorm & stand is ooit door de fabrikant berekend, getest, voor jou motor, vast gesteld op basis van de brandstof van toen. Dus zoveel % benzine (en dopes) en een x octaan getal. Octaan getal kunnen we hier redelijk buiten beschouwing laten, octaan 95 zou 95 octaan moeten zijn en blijven (normaal gesproken). Echter minder benzine per liter, is ook feitelijk armer lopen (dus heter) dan de bedoeling. Je kunt een motor technisch gezien prima laten rijden op alleen alcohol, het octaangetal van alleen alcohol is vele malen hoger dan standaard benzine, echter... je bent er dan ook heel veel meer van nodig en daar zit hem de crux... je kunt NIET 1:1 benzine door alcohol vervangen! kort gezegd: rijdend op E10 loopt je motor armer dan bedoeld, met alle mogelijke gevolgen van dien. Een injectie motor MET lambda regelt de benzine hoeveelheid nog bij (zonder lambda dus NIET) , een carburateur motor niet uit zichzelf. Een carburateur motor moet opnieuw afgesteld v.w.b. sproeier bezetting, naald bezetting EN onstekingstijdstip.
is daar een Plu&Play richtlijn voor? (daar vraagt tegenwoordig bijna iedereen om) Motolab vind van niet... Op de Dynobank afstellen op vermogen met uitlaatgasmeting is de enige goede oplossing volgens ons. (ja maar: dat kost geld! simpel antwoord: ja... kapotte motor velemalen meer, easy) Dynobanken heb je door heel Nederland, bij verschillende specialisten. Wij hebben er in Sleen ook eentje staan en zijn gespecialiseerd in Europese motorfietsen, ook carburateur klassiekers, we helpen je er graag mee. wat kost dat? Je betaald per uur of een deel er van (per kwartier) hoe langer we bezig zijn, hoe meer het kost, omgekeerd ook, hoe beter je motor voor elkaar is, hoe sneller we klaar zijn, vrijwel de meeste tijd zit altijd in het oplossen van zaken welke je ook zelf thuis of bij je eigen garage/werkplaats voorelkaar gemaakt had kunnen (laten) maken (slechte rafelige/stroeve/vieze/oude gaskabels, slecht afgestelde gas en choke kabels (bv ongelijk), lekke O-ringen, verstopte sproeiers, versleten naalden en naaldsproeiers, oude bougie's, lekkende uitlaten, ga maar door....)
Wanneer "moet" ik dat doen? Simpel: in het najaar en de winter hebben wij tijd in het voorjaar NIET (dan start o.a. het race seizoen en iedereen wil de weg op. Dus hebben we heeeeeele lange wacht rijen. Even "tussendoor" en/of uitzonderingen, doen we niet meer aan, is niet te doen, wil iedereen..... Houd daar rekening mee! In alle gevallen: maak tijdig een afspraak en houdt rekening met 2 a 3 weken na het maken van die afspraak..
terug naar de E10 zelf: Wat doet E10 op het vlak van vervuiling, veroudering materialen en de brandstof zelf ? Veel "rubber" 0-ringen en pakkingen kunnen niet tegen alcohol, lossen op, zwellen op, drogen uit, gaan kortom stuk. Die moeten vervangen! Ook zijn alle vlotters en membranen niet automatisch alcohol resistent.. ook originele van de motorfiets fabrikant niet standaard! Merk je dat direct? Niet altijd, soms ook in de tijd... vevelend als je net onderweg of op vakantie bent...ook hier geld als tip; regel dat tijdig, niet een week van te voren.... is mooi winter klusje! note: Sommige originele (BMW & Dell'Orto) delen kennen we de chemische samensteliling niet van en zal de tijd e.e.a. moeten leren. Maar we hebben inmiddels voor bv BMW Bing carburateurs alcohol bestendige vlotters en zijn onze Motolab carburateur pakking en revisie sets, expliciet uitgevoerd met alohol resistente O-ringen (wat niet overal en bij elke handelaar zo is, hebben we gezien/gemerkt in de werkplaats & gehoord van klanten).
"winterstalling" de E5 en E10 brandstoffen verouderen extreem snel hebben we gemerkt.. binnen weken hoe voorkom je dat? eenvoudig: tank leegrijden of aftappen... voltanken met firezone 102 competizione *) bjvoorbeeld (zit geen alcohol) tilt e.e.a .mooi over de winter heen is de ervaring hier bij Motolab. *) update 30/3/20 we weten niet zeker of dit nog in Nederland of de EU verkrijgbaar is.. je kunt ook een additief kopen en dat in je tank doen
hier vind je een aantal merken KLIK
deze merken/toevoegingen claimen *): stabilisatie voor water/condens wat zich na een rit, gevolgd door een koude nacht, in de tank kan vormen. Water/condens stimuleert bacteriegroei, het is dus zaak dat het preventief behandeld wordt. Preventief 1 keer in de 2 maanden gebruiken of minimaal in het begin van het seizoen en bij de laatste tankbeurt van het jaar en de motorrijder houdt zijn/haar brandstofsysteem vrij van narigheid die meekomt bij het tanken van E10.
*) nieuwe technologie en fabrikanten claims wat er van waar is zal de ervaring en tijd moeten leren... |
Assortiment navigatie ↓
- Motolab Europese Motorfiets Onderdelen o.a BMW | Moto Guzzi | British Bikes
- Over Motolab
-
-
BMW
-
BMW R 2V Onderdelen
-
Mono & Boxers '48 TOT 9/'69
- Aandrijving | Koppeling | Versn.Bak
- Body work
- Electrisch
- Gereedschap | Tools
-
Motorisch | Blok
- Algemene Motorblok onderdelen | Generic engine parts
- Brandstof filters | fuel filters
- Carburateur onderdelen | Carburator parts
- Kleppen deksels | Rocker covers
- Kleppen, Geleiders | Valve Train
- Krukas | Drijfstangen | Big- Small-End
- Lucht filters | Air filters
- Olie | keerringen | Oil seals
- Pakkingen | Pakkingsets
- Stuurketting | Spanners | Timing
- Zuigers | Zuigerveren | etc.
- Carterpan | Oil pan
- Nokkenassen | Camshafts
- Vliegwiel
- Onderhoud artikelen
- Rijwiel gedeelte
- Instrumenten | Tellers
-
Boxers '69 t/m '94
- Aandrijving | Koppeling | Versn.Bak
- Body work
- Electrisch
- Gereedschap | Tools
-
Motorisch | Blok
- Algemene Motorblok onderdelen | Generic engine parts
- Big Bore kits
- Brandstof filters | fuel filters
- Carburateur onderdelen | Carburator parts
- Carterpan | Oil pan
- Kleppen deksels | Rocker covers
- Kleppen, Geleiders | Valve Train
- Krukas | Drijfstangen | Big- Small-End
- Lucht filters | Air filters
- Nokkenassen | Camshafts
- Olie filters | Oil filter
- Olie keerringen | Oil seals
- Olie koelers | Oil cooling
- Oliepijlstok
- Oliepomp
- Pakkingen | Pakkingsets
- Powerkit
- Replacement Kit's
- Stuurketting | Spanners | Timing
- Zuigers | Zuigerveren | etc.
- Vliegwiel
- Onderhoud artikelen
-
Rijwiel gedeelte
- Frame onderdelen | lagers | standaards
- Kabels Gas | Choke | Kopp | KM | TT | Rem
- Overig
- Remmen
- Sturen
- Uitlaat & Uitlaatsysteem
- Voorvork
- Veren & Schokbrekers
- Zadels
- Wielen
- Instrumenten | Tellers
-
Mono & Boxers '48 TOT 9/'69
- BMW R 4V Boxer onderdelen
- BMW F-Serie Onderdelen
- BMW G650X series Onderdelen
- BMW K-serie Onderdelen
- BMW S-serie onderdelen
- BMW Werkplaats handboeken "hard copy"
- Touratech
-
BMW R 2V Onderdelen
- Ducati
- Husqvarna
- Moto Guzzi
-
ENGELSE Motorfiets Onderdelen
- Ariel
- AJS | Matchless
- BSA
- Norton
- Panther
- Royal Enfield (NOT India)
- Sunbeam
- Triumph Onderdelen (Coventry & Meriden)
- Triumph Onderdelen (Hinkley)
- Velocette
- Vincent
- Claxon | Toeter | Horn
- Electrisch overig
- Gereedschap
- Lectuur
- Luchtfilters | Benzine doppen
- Lucas Ammeter & Switch Parts
- Ontsteking | Magneten | Dynamo's | Onderdelen
- Overig
- Smiths | Parts | Speedo & Tacho
- Verlichting
- AMAL Race
- BREMBO rem-schijven | -blokken | -pompen | -klauwen
- Honda CX500
-
-
ONDERDELEN ZELFBOUW & Onderhoud
- Banden
- Benzine dop, kranen, filters
- Carburateurs
- Electr. delen & Verlichting
- Gas | Koppeling | Remkabel | Bowden
- Handvatverwarming
- KM - & Toeren-Tellers | Sensors
- Koplamp-oren | -steunen
- Montage materialen
- Onderhoud mat. | Tools
- Powerfilters | Luchtfilters | Inlaatkelken
- Remmen | Rempompen
- Rem- Schakelsets| Voetsteunen
- Schokbrekers
- Spatborden ALU/RVS
- Sturen | Clip-Ons | Spiegels | Handvat
- Stuurarmaturen | Gas | Rem | Kopp | Hendels
- Uitlaten & tape | Exhaust Wrap
- Valeo
- Zitjes | Zadels | Kontjes
- Wielen | Velgen | Spaken
- Bagage| Navi | Hoezen | Acc.
- Helmen | Gear | Brillen
- KOOPJESHOEK | Sale
-
- Gebruikte Motorfietsen
- Gebruikte Auto's & onderdelen
- Algemene Gebruikte Onderdelen
- Auto Onderdelen | Service artikel
- Diensten | Werkplaats
-
- Kennis | Weetjes | Fun
-
- Contact & Informatie
-
- FAQ / Veel gestelde Vragen
- Click & Collect
- Motolab SUPPORTS Sea Sheperd !
- E10
- VAT free delivery B2B EU & world
- Duiken | Duikopleidingen
- 4x4 | Overland | Camping
B2B EU & world
Per telefoon bereikbaar:
Standaard: Woensdag- & donderdagmiddag 12.00 - 17.00 & vrijdagmiddag 12.00-15.00
andere momenten druk met inpakken vd pakketjes, inkoop ed.
Verzending | Versand | Postage
Tot | Bis | Untill : 21 Kg
- NL: afhankelijk brandstof toeslagen met basis prijs € 7,20
- DE: Ab € 11,29
- FR: € 19,25
- Other country's incl Scandinavia see in your shopping Bag
- verzendkosten zijn incl. 21% BTW (zijn wij verplicht), derhalve BTW voor bedrijven terug te vragen.