Navigatie

E10

 
 
 

Zoals jullie weten is er wat veranderd aan de pomp, geen euro 95 meer maar E10. Al ongerust?

 

Er zijn een paar zaken wat je moet weten.

Mits je er voldoende rekening mee houd, kun je gewoon blijven rijden in de toekomst ook jou oude(re) motorfiets.

 

Onze grootste klanten groep rijdt met carburateurs.

Deze tekst heeft dus vooral op die motoren betrekking en deze uitleg is een verhaal op hoofdlijnen om een paar belangrijke punten kenbaar te maken, zonder de illusie te hebben, ALLE facetten te bespreken/uit te leggen.

Vooral is het ONZE mening, wat je er mee doet is je eigen keuze natuurlijk

 

Allereerst:

Alcohol toevoegingen in brandstof, hebben effect op het % benzine wat er in een liter brandstof zit, dat is logisch, immers meer % alcohol in een liter is minder % benzine in diezelfde liter.

 

Welk effect heeft dat in het gebruik?: Nou de sproeier bezetting en naald vorm & stand is ooit door de fabrikant berekend, getest, voor jou motor, vast gesteld op basis van de brandstof van toen. Dus zoveel % benzine (en dopes) en een x octaan getal.

Octaan getal kunnen we hier redelijk buiten beschouwing laten, octaan 95 zou 95 octaan moeten zijn en blijven (normaal gesproken).

Echter minder benzine per liter, is ook feitelijk armer lopen (dus heter) dan de bedoeling. Je kunt een motor technisch gezien prima laten rijden op alleen alcohol, octaangetal van alleen alcohol is vele malen hoger dan standaard benzine, echter je bent er dan ook heel veel meer van nodig en daar zit hem de crux...   kort gezegd:  rijdend op E10 loopt je motor armer dan bedoeld, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Een injectie motor regelt dat bij, een carburateur motor niet uitzichzelf. Een carburateur motor moet opnieuw afgesteld v.w.b. sproeier bezetting, naald bezetting EN onstekingstijdstip.

 

is daar een Plu&Play richtlijn voor?   (daar vraagt tegenwoordig bijna iedereen om)

Motolab vind van niet... Op de Dynobank afstellen op vermogen met uitlaatgasmeting is de enige goede oplossing volgens ons. (ja maar: dat kost geld! simpel antwoord: ja...     kapotte motor velemalen meer, easy)

Dynobanken heb je door heel Nederland, bij verschillende specialisten. Wij hebben er in Sleen ook eentje staan en zijn gespecialiseerd in Europese motorfietsen, ook carburateur klassiekers, helpen je er graag mee.

wat kost dat? Je betaald per uur of een deel er van (per kwartier) hoe langer we bezig zijn, hoe meer het kost, omgekeerd ook, hoe beter je motor voor elkaar is, hoe sneller we klaar zijn, vrijwel de meeste tijd zit altijd in het oplossen van zaken welke je ook zelf thuis of bij je eigen garage/werkplaats voorelkaar gemaakt had kunnen (laten) maken (slechte rafelige/stroeve/vieze/oude gaskabels, slecht afgestelde gas en choke kabels (bv ongelijk), lekke O-ringen, verstopte sproeiers, versleten naalden en naaldsproeiers, oude bougie's, lekkende uitlaten, ga maar door....)

 

Wanneer "moet" ik dat doen? Simpel: in het najaar en de winter hebben wij tijd in het voorjaar NIET (dan start het race seizoen en hebben we heeeeeele lange wacht rijen. "tussendoor" en/of uitzonderingen, doen we niet meer aan, houd daar rekening mee. In alle gevallen: maak tijdig een afspraak en houdt rekening met 2 a 3 weken na het maken van die afspraak..

 

terug naar de E10 zelf:

Wat doet E10 op het vlak van vervuiling, veroudering materialen en de brandstof zelf ?

Veel rubber 0-ringen en pakkingen kunnen niet tegen alcohol, lossen op, zwellen op, drogen uit, gaan kortom stuk

die moeten vervangen! Ook zijn alle vlotters en membranen niet automatisch alcohol resistent.. ook originele van de motorfiets fabrikant niet standaard!   merk je dat direct? niet altijd, soms ook in de tijd... vevelend als je net onderweg of op vakantie bent...

ook hier geld als tip; regel dat tijdig, mooi winter klusje!

note:

Sommige originele delen kennen we de chemische samensteliling niet van en zal de tijd e.e.a. moeten leren. Maar we hebben inmiddels voor bv BMW Bing carburateurs Alcohol bestendige vlotters en zijn onze carburateur pakking en revisie sets, expliciet uitgevoerd met alohol resistente O-ringen (wat niet overal en bij elke handelaar zo is heben we gezien/gemerkt in de werkplaats).

 

"winterstalling"

de E5 en E10 brandstoffen verouderen extreem snel hebben we gemerkt.. binnen weken

hoe voorkom je dat?

tank leegrijden of aftappen... voltanken met firezone 102 competizione bjvoorbeeld (zit geen alcohol) tilt e.e.a .mooi over de winter heen is de ervaring hier bij Motolab.

 

je kunt ook een additief kopen en dat in je tank doen

 

hier vind je een aantal merken KLIK

 

deze merken/toevoegingen claimen *):

stabilisatie voor water/condens wat zich na een rit, gevolgd door een koude nacht, in de tank kan vormen. Water/condens stimuleert bacteriegroei, het is dus zaak dat het preventief behandeld wordt.

Preventief 1 keer in de 2 maanden gebruiken of minimaal in het begin van het seizoen en bij de laatste tankbeurt van het jaar en de motorrijder houdt zijn/haar brandstofsysteem vrij van narigheid die meekomt bij het tanken van E10.
Gebruik een crashdosis (2 tankbeurten achter elkaar een toevoeging gebruiken) bij sterke vervuiling.

 

*) nieuwe technologie en fabrikanten claims wat er van waar is zal de ervaring en tijd moeten leren...

Verkooppunt

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Betaal optie's|Zahlung|Pay

Webshop:

Afhalen  :

Verzending | Versand | Postage

Tot | Bis | Untill : 30 Kg

  • NL: € 5 of  6,95 
  • DE: € 10,90
  • UK: € 15, 49
  • Other country's incl Scandinavia see in your shopping Bag
© 2014 - 2019 Motolab | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.