FAQ / Veel gestelde Vragen
Omdat verschillende vragen vaker voorkomen zullen we proberen die meest gestelde vragen hier kort en bondig te beantwoorden (en uit te breiden indien gewenst)
- Ik heb afgelopen weekend (of: vrijdagavond, zaterdag, zondag, maandag) iets besteld, ik wil "even" weten of dat wel goed gegaan is, want ik heb nog niets binnen (op dinsdag):
antw: Net zoals elke echte MOTORZAAK zijn wij op maandag gesloten, m.a.w. wij gaan dinsdag direct aan de slag met ook jou order (en meestal nog 200 andere), het kan voorkomen dat er een werkdag extra nodig is om die order goed en netjes bij je te krijgen.. bijna altijd is verzending per omgaande maar soms bestellen nog 10 mensen hetzelfde terwijl bv 5 voorzien is, we zorgen er in principe altijd voor dat je in het weekend alles binnen hebt om lekker te kunnen sleutelen..
bellen als "extra" check mag, maar die tijd kunnen we ook besteden aan advies, inkopen en orders inpakken/verzenden..
- Is de webwinkel / site van Motolab.nl een Nederlandse winkel?
antw: JA! en zeker wij zijn sinds 1998 gevestigd in Sleen in Nederland als bedrijf, motorzaak, werkplaats en sinds 2013 met deze webwinkel.
- Is de site van Motolab.nl veilig/secure?
antw: JA! en zeker op de pagina's waar privacy gevoelige gegevens moeten worden ingevuld en in betaalschermen! Je ziet in de adresbalk dit staan: https://
- Is Motolab zelf voorraadhoudend? of bestellen jullie pas als ik als klant bestel (dropshipper)?
antw: Motolab is zelf voorraadhoudend! en... dat in 98% of meer van de gevallen! Motolab is GEEN dropshipper.. Bovendien als dealer van veel merken, hebben wij dagelijks (2x tot 3x per week) aanvulling van die firma's, mocht de volgende dag een keer niet lukken: Wij streven*) er altijd naar om de bestelde producten uiterlijk zaterdag ochtend bij je op de mat te hebben, zodat je aan de slag kunt! *) natuurlijk kan een x ietsnet op zijn geraakt en in aanvulling zit af fabrikant, dat is meestal kwestie van enkele dag tot een week
- Ik zie geen voorraad staan bij het artikel welke ik wil bestellen, is die wel op voorraad?
antw: alles waar geen voorraad aantal bij staat zijn artikelen uit ons "basis" assortiment en staan op "onbeperkt" in 98% of meer van de gevallen in ruime mate op voorraad!
- Kan er geruild worden?
antw: In overleg is veel mogelijk, dus ook ruilen en/of geld retour. Naast de wetelijke kaders qua retourrecht zoeken we altijd graag naar oplossingen. Bel of mail dus als je iets wilt ruilen en vraag naar de mogelijkheden. Nieuw, IN de verpakking & dus ongemonteerd zal zelden een issue zijn, sommige producten zijn echter "maatwerk producten" die maken of bestellen we speciaal voor jou op maat en zijn bedoeld voor op jou motor (qua maat en/of model) en passen dus niet op een andere motor uit onze klantenkring. MEET dus altijd van te voren goed! Check altijd bij binnenkomst spullen, of het de juiste (bestelde) maat is (ook wij maken fouten af en toe). VOOR je besteld mag je altijd bellen of mailen voor advies!! (daarna overigens ook ;-)
Gebruikte/reeds gemonteerde producten kunnen wij niet retour nemen! Ook niet als wij de verkeerde maat gestuurd hebben. Meet en check dus van te voren! VOOR je monteerd! Toch gedaan? Bel of mail, zoeken we wederom naar een mogelijke oplossing!
Ligt de fout bij Motolab, betalen wij de verzend retourkosten.
Heb je zelf een foutje gemaakt of wil je (een deel) van je order ruilen, ben je zelf verantwoordelijk voor de verzendkosten.
- Van welk kennis niveau gaat Motolab uit bij haar omschrijvingen bij de artikelen?
antw: Uitgangs punt is altijd, dat de klant ZELF gedegen en goed technisch geschoold onderlegd is, voor zij of hij aan een technische klus begint aan een voertuig, het blijft immers een voertuig voor op de openbare weg, danwel circuit fiets, geschikt voor hoge snelheden. Hoe zij of hij aan die kennis komt, school, studie of autodidact is natuurlijk niet van belang, bottomline is: JIJ zelf bent verantwoordelijk voor de (aankoop) keuze's welke jij maakt en of en waar je die toepast.
Wij kunnen onmogelijk alles wat iemand er ook maar bij kan fantaseren omschrijven. Zoals een kat of cavia NIET in de magentron kan en mag, zo zit een 6mm slang NIET klem om een 6mm filter, dat is immers dezelfde maat met te weinig klemspanning, bedenk en/of zoek dat eerst zelf uit!
- Kan ik bij Motolab terecht voor echte kennis en advies? als rijder en techneut?
antw: JA! Wij rijden en sleutelen al meer dan 34 jaar ZELF! Van tochten van 6000km of meer (per keer) bv. europa trips, zomer en winter rijden, tot en met restauratie oldtimers, revisie, tuning, modificatie, aanpassingen, "you name it" Dus geen trendy "wannabee" gedoe, hoewel we natuurlijk open staan voor nieuwe trends. De norm is en blijft echter "het moet wel goed voor onderweg"
- Kan ik bij Motolab terecht voor onderdelen van Japanse en/of Amerikaanse motorfietsen? of willen jullie dat voor mij bestellen?
antw: NEE! of genuanceerder : in basis niet, Motolab is Europese motorfietsen en onderdelen. Veel van onze producten passen uitstekend op Japanse of andere motorfietsen en kunnen dus daar dus heel goed voor gebruikt worden. Maarrrrr we hebben geen verstand van niet Europese merken en kunnen er dus niet over adviseren (of dat past of niet). Als we iets specifieks voor je Japanner of Amerkaanse motofiets moeten bestellen, valt dat onder maat werk en kan dan niet geruild worden in het kader van de wet "kopen op afstand" (heb me bedacht, vind toch een andere kleur mooier of... mijn partner is het er niet mee eens)
- Zijn jullie "puur" een internet shop of echte motorzaak en kan ik langskomen voor advies en/of spullen te bekijken en overleggen
antw: De wereld verandert, omdat 99% per post gaat tegenwoordig, hebben wij geen showroom meer. Dat helpt ook de prijzen zo mooi te houden, ECHTER VOOR Covid-19 kwam bijna 30% van onze klanten regelmatig langs, voor advies, om iets te bekijken, te meten, te voelen, etc. dat kon altijd bij Motolab. Omdat er wet en regelgeving zit t.a.v. personele verantwoordelijkheid & wij op de bezoek locatie GEEN 1,5 M afstand binnen kunnen handhaven is die optie komen te vervallen.. Click & collect kan WEL, buiten afgehaald & klaar gezet OP AFSPRAAK. (Vooraf ONLINE betaald dus)
- Ik probeer jullie te bellen overdag, maar krijg het antwoord apparaat, wanneer kan ik het beste bellen?
antw: In de ochtenden, van dinsdag t/m vrijdag, 08.00u tot 13.00 u is ons gehele team druk bezig alle orders compleet te maken, in te pakken en te verzenden. Onze afhaaldiensten DPD & DHL kennen afhaal momenten om 11.00U & 15.00U. NA 14.00uur nemen we zoveel mogelijk telefoon op om advies te geven, vragen te beantwoorden etc. dat is op basis van best effort.. probeer het igv geen gehoor gewoon de volgende dag even... meestal staat de telefoon hier roodgloeiend... We hebben helaas geen dedicated team om te telefoneren, te emailen en social media te doen om 24/u per dag 7 dagen in de week bereikbaar te zijn, helaas, echter.. dat zie je gelukkig WEL terug in de kwaliteit van de goederen, de aandacht voor je spullen, de grote voorraad en dus de leverbaarheid van goede spullen als ook in de laagst mogelijke prijzen.
- Ik zie geen aangepaste SUB-frame's, bochten kitjes of custom zitjes op de site van Motolab, leveren jullie dat niet?
antw: Voor deze toepassingen maar ook uitlaatbochten "geloven" wij niet in : "universeel". Universeel betekend, past (nog net) niet, "zit nog werk aan..". Bochten/buigsetjes... moet je nog zelf een lasser regelen, zadels = feitelijk vaak chinese 125cc motorfiets zadels van goedkoop skai oid.. goedkoop is hier vaak duur koop. zelfs merken Vonzetti oid blijkt in de praktijk soms met scheve veerelement aansluitpunten te komen..
Motolab gelooft in MAATWERK voor DIE toepassingen. Wij leveren op verzoek en op afspraak maatwerk op jou motor! Subframe's , uitlaatbochten, you name it. bel of mail voor de mogelijkheden!
Zadels: Motolab's standpunt wat een ander beter kan dan wijzelf, besteden we uit of verwijzen we door. Bel of mail voor adressen
- Mijn motor doet het niet (meer), repareren jullie ook?
antw: Nee Wij zijn gestopt met reparatie en reparatie werkplaats. Om 2 redenen: 1- reparatie aan oude motorfietsen is tijdrovend en dus relatief duur in werkuren voor de klant, probleem 1 is meestal het gevolg van 3 of meer andere problemen, waardoor van te voren geen prijzen af te geven zijn, in de praktijk leid dit tot verschillende verwachtingen en dat is voor niemand leuk. We richten ons dus primair op de klant welke ZELF 2 rechterhanden heeft, de meeste zaken zelf wil doen.
- Ennnuhh Revisie, Tuning? Ik lees dat jullie dat wel doen?
antw: Klopt! Dat faciliteren we weer wel! Omdat niet iedereen met 2 rechterhanden over ALLE skills en/of Tools beschikt, faciliteren we daar graag in. Schoon, vetvrij, gedemonteerd aangeleverd, kunnen bv cardan assen voorzien worden van nieuwe kruislagers, uitgericht en gebalanceerd. Laswerk kan geregeld, Revisie en / of tuning van blokken en bakken (los "uit de motor" aangeleverd!!) in de wintermaanden, afstellen van je motor en/of Carburatie & onsteking op de Dyno bank hier in Sleen (hele jaar door op afspraak, minimaal 2 weken van te voren inplannen).
- Doen jullie niet aan gratis verzending vanaf een bepaald bedrag?
antw: NEE om 2 redenen: Ten eerste "gratis" bestaat niet, we zijn bij collega bedrijven welke dat wel "aanbieden" tegengekomen dat dat geld terug verdiend wordt op het duurder maken van bepaalde producten dan "noodzakelijk". Dit van een paar dubbeltjes per product oplopend tot soms wel €45 meer per product dan dat hetzelfde product bij Motolab aangeboden wordt! Wij proberen ELK product zo eerlijk mogelijk te prijzen, zodat als je bij Motolab besteld je onder aan de streep het voordeligst uit bent EN je niet de porto van een ander (ergens) betaald!
De 2e reden is de volgende: afhalen is "gratis", echter ook dan maak je zelf kosten in tijd, brandstof, etc. als wij het verzenden maken wij die kosten, degeljke verpakking, goed dichtgeplakt met stevig plakband, we brengen de pakketten naar de post met de bestelbus of laten dat tegen betaling ophalen door de koeriersdienst en betalen de verzend dienst, daarnaast wil de belastingdienst dat wij BTW afdragen over die verzendkosten..
diverse koeriers rekenen ook dieseltoeslag als de olie prijzen hoog zijn (anno April 2022 is dat 18,25% extra!!) Wat Motolab rekend aan jou als klant is dus de absolute kostprijs (en minder), zodat wederom de moeite betaald wordt en de prijzen eerlijk zijn.
We verzenden echter wel tot 20KG voor het zelfde lage bundel bedrag
- Wat ik heb besteld, past ook wel in een enveloppe met een postzegel! Postzegel kost maar een euro, waarom dan toch minimaal € 7,20 verzendkosten?
antw: Wel 2 hoofdredenen:
1) Vanwege ons volume, werken wij met Pakketafhaaldiensten, DPD, DHL, Budbee, Homerr & anderen. Deze accepteren geen enveloppe's, daarnaast zijn die afhaal contracten niet gratis, dat kost serieus geld.. Als wij dat zelf weg brengen naar die distributie centra overigens ook.. bestelauto, diesel, personeels kosten..
2) Je wilt graag dat spullen aankomen (wij ook) bv. een sproeier uit een carburateur of een moer in een papieren enveloppe, scheuren in 90% van de gevallen gewoon stuk tijdens de sorteerprocessen bij de post.. gevolg je ontvangt een lege enveloppe, dan kun je niet verder en de vraag komt geheid bij je op.. wie betaald dat? Nou de post niet! Wij versturen dus ALLEEN nog maar in kartonnen brievenbus dozen (en heeeel soms een bubble enveloppe) Die moeten wij kopen en daar gaat ivm het gewicht een duurder verzend label op, daar moet BTW over verrekend, maar wederom, absolute kostprijs! EN... het komt (heel) aan!
Voorts is de postnl streng op maatvoering.. lijkt het een brievenbus maat maar toch 1 mm tehoog? dus boete... wie betaald dat? dus doen we het dan in een pakketje, die kosten bij de post € 7,25 tegenwoordig.. (enn er naar toebrengen is met de huidige brandstofprijzen ook niet gratis)
- For INTERNATIONAL customers: it IS possible that you will see the quote: "(Beware ONLY with invoice (vooraf overmaken) option AND x% invoice elevation )" Why is that?
answer: Due to the rather simple techniqe in our webshop AND the higher VAT rate in your country (who we have to pay in YOUR country) the invoice amount you will see IN the webshop and by first email (pdf) it TOO low. your invouice will be corrected with the higher number (%) from your country (so Sweden +4% because of a VAT rate of 25% instead of 21% in NL), so WAIT for the corrected invoice BEFORE wiring/Payment
- Ik zie bij "verzendkosten" voorop de site staan "NL: afhankelijk brandstof toeslagen met basis prijs" wat zijn brandstoftoeslagen op de basis prijs?
antw: wij hebben een contract met o.a. DPD, DHL, PostNL, Brenger, e.a. De grootsten van deze vervoerders, rekenen ons en dus ook jou een "basis"prijs + brandstof toeslag, afhankelijk van de brandstofprijzen.. dd. 02/04/2022 is deze 18,5 % bij DPD en 15% bij DHL (=dag waarde's) en deze rekenen we door, immers verzendkosten = kostprijs werk: transport, afhaaldienst, verpakking, & dus ook % dieseltoeslag + 21% BTW wat de overheid (dus jullie zelf) verrekend willen zien op verzenddiensten aangeboden/afgenomen via bedrijven welke goederen met verzending aanbieden. Het % dieseltoeslag, zal frequenter varieren dan de andere kosten.
- Ik zie Ik zie bij de betaal mogelijkheden geen "after pay" staan, waarom bieden jullie dat niet aan?
antw: Dat is een principiele keuze van Motolab. de "after pay" "klarna achterafbetalen" constructie's zoals regelmatig aangeboden, is een dienst van een 3e partij. De winkelier krijgt gegarandeerd zijn/haar geld wel, ECHTER maakt jou als "klant" SCHULDENAAR en igv "onvolkomendheden" tot en met de deurwaarder aan toe met alle ellende (kosten) van dien (wat wellicht een deel van hun verdien model is?). Wij werken er in elk geval niet aan mee.
- Verpakkingsmateriaal bij Motolab, wat gebruiken jullie?
antw: Wij proberen zo milieu bewust als mogelijk is te werken, we recyclen dus zoveel mogelijk binnenkomende verpakkingsmaterialen, functie gaat boven uitstraling voor het hogere doel zeg maar. Wij krijgen van de Albert Heijn en andere buren in Sleen regelmatig dozen welke anders vernietigd worden voor dit zelfde doel. Ook voor de bescherming van de inhoud hergebruiken wij van alles.. ook plastic (omdat het er al is!) Dat mes snijdt aan 2 kanten: het is materiaal wat al in omloop is en anders vernietigd moet EN het nu dienst doet een 2e doel..
Om vrachtverkeer te minimaliseren proberen we kleinere maten ook kleiner te verpakken (dat scheelt hier 1 afhaal container per dag!) daarvoor worden wel apart dozen aangeschaft (ongechloord en ongekleurd) dat zijn stevige kartonnen dozen en zijn relatief duur, wat is verrekend in de verzend kosten. Envelope's: zie hier boven
De praktijk leert dat ons eigen kunstof plakband/tape mbt bescherming, nog steeds de beste/veiligste optie is. We onderzoeken of er opties zijn waarbij jij als klant kan kiezen voor een optie om tegen een zo klein mogelijke meerprijs, nog milieu vriendelijker te laten verpakken. bv ook met papier of andere cellulose tape welke stevig genoeg is.. wat prijzig is.. Implementatie hangt af van onze website software ontwikkelaar.
- Ik zie gaatjes in bijgevoegde pakbon waarom is dat?
- hmmm onze lieve tegenwerkers de jongeman: Tijger en jongere zus Meis hebben "iets" met pakbonnen & papier.. gezellig "meehelpen" is het leukste wat er is en als wij een persoonlijke noot op je pakbon schrijven, doen Tijger en Meis dat ook graag als ze in de buurt zijn.. dat laten we omwille van het mileu maar voor wat het is, opnieuw printen zien we als te milieu belastend ;-)
- Ik zie bij Motolab een leuke/interessante motorfiets te koop, kan ik er op proefrijden?
antw: Op motorfietsen van 15 jaar of meer oud, laten wij niemand proefrijden. Waarom niet? Eenvoudig: wij kennen de daadwerkelijke technische staat van die motorfietsen niet, wat er bekend van is is altijd van mond tot mond, uit overlevering en dus niet 100% betrouwbaar. Motolab wil en kan daar niet voor aansprakelijk zijn en verkoopt ook die motorfietsen dus uitdrukkelijk onder onze verkoop voorwaarden. (kort gezegd, wij achten al die motorfietsen NIET geschikt voor de openbare weg op het moment van verkoop, je dient ze eerst zelf daarvoor geschikt te maken voor er op gereden wordt.)
Is de motorfiets jonger dan 15 jaar? Dan is er soms e.e.a mogelijk in overleg maar altijd nadat het aankoop bedrag afgegeven is als "borg".
B2B EU & world
Per telefoon bereikbaar
+31 591 649709 op Woensdag- & donderdagmiddag 12.00 - 17.00 & vrijdagmiddag 12.00-15.00
andere momenten druk met inpakken vd pakketjes, inkoop ed.
Verzending | Versand | Postage
Tot | Bis | Untill : 21 Kg
- NL: afhankelijk brandstof toeslagen met basis prijs € 7,20
- DE: Ab € 11,29
- FR: € 19,25
- Other country's incl Scandinavia see in your shopping Bag
- verzendkosten zijn incl. 21% BTW (zijn wij verplicht), derhalve BTW voor bedrijven terug te vragen.